Aftrek autokosten vanaf 01.01.2020
Vroeger
Vroeger werd de fiscale aftrekbaarheid berekend op basis van grensgetallen opgesteld afhankelijk van de CO²-uitstoot van de wagen en brandstof.
Dieselwagens | Benzinewagens | |||||
CO²-uitstoot | Aftrekbaarheid | CO²-uitstoot | Aftrekbaarheid | Brandstof | ||
0 g (elektrisch) | 120% | 0 g (elektrisch) | 120% | 75% | ||
1 – 60 g | 100% | 1 – 60 g | 100% | 75% | ||
61 – 105 g | 90% | 61 – 105 g | 90% | 75% | ||
106 – 115 g | 80% | 106 – 125 g | 80% | 75% | ||
116 – 145 g | 75% | 126 – 155 g | 75% | 75% | ||
146 – 170 g | 70% | 156 – 180 g | 70% | 75% | ||
171 – 195 g | 60% | 181 – 205 g | 60% | 75% | ||
+ 195 g | 50% | + 205 g | 50% | 75% |
Vanaf 01.01.2020
Vanaf 1 januari 2020 wordt de fiscale aftrekbaarheid echter berekend door middel van een formule op basis van de CO²-uitstoot en brandstof.
120 – (0.5 x CO²-uitstoot x coëfficiënt = fiscale aftrekbaarheid
De coëfficiënt hang af van het type brandstof:
Dieselmotor = 1
Benzine & LPG = 0.95
Aardgas = 0.9
Dieselwagens | Benzine- en LPG wagens | Aardgaswagens | |||||
CO²-uitstoot | Aftrekbaarheid | CO²-uitstoot | Aftrekbaarheid | CO²-uitstoot | Aftrekbaarheid | ||
0 g (elektrisch) | 100% | 0 g (elektrisch) | 100% | 0 g (elektrisch) | 100% | ||
1 – 60 g | 100% tot 90% | 1 – 60 g | 100% tot 91.5% | 1 – 60 g | 100% tot 93% | ||
61 – 105 g | 89.5% tot 67.5% | 61 – 105 g | 91% tot 70% | 61 – 105 g | 92.5% tot 73% | ||
106 – 115 g | 667% tot 62.5% | 106 – 125 g | 70% tot 60% | 106 – 125 g | 72% tot 64% | ||
116 – 145 g | 62% tot 50% | 126 – 155 g | 60% tot 50% | 126 – 155 g | 63% tot 50% | ||
146 – 170 g | 50% | 156 – 180 g | 50% | 156 – 180 g | 50% | ||
171 – 195 g | 50% | 181 – 205 g | 50% | 181 – 205 g | 50% | ||
+ 200 g | 40% | + 200 g | 40% | + 200 g | 40% |
Er is vanaf nu ook een aftrekbaarheid zowel voor autokosten als voor brandstofkosten.
Voorbeeld wijziging aftrekbaarheid
CO²-uitstoot | Brandstof | Aftrek voor 01.01.2020 | Aftrek na 01.01.2020 | Verschil | |
BMW 318d | 116 g | Diesel | 75% | 62% | -13% |
Porsche 911 | 222 g | Benzine | 50% | 40% | -10% |
Porsche Panamera Hybrid | 56 g | Benzine | 100% | 93% | -7% |
Tesla | 0 g | Elektrisch | 120% | 100% | -20% |
Volvo XC90 Hybride | 49 g | Benzine | 100% | 97% | -3% |
Volvo XC90 | 158 g | Diesel | 70% | 50% | -20% |
Volvo XC60 | 41 g | Diesel | 75% | 100% | +25% |
Land Rover Discovery Sport | 149 g | Diesel | 70% | 50% | -20% |
Ford Tourneo | 172 g | Diesel | 60% | 50% | -10% |
Lexus RX | 43 g | Benzine | 75% | 100% | +25% |
Mercedes GLC 350e | 59 g | Benzine | 100% | 92% | -8% |
Zoals je zelf misschien ook ziet, gaan bijna alle wagens vanaf 01.01.2020 dus achteruit qua fiscale aftrekbaarheid. Dieselwagens zijn 100% aftrekbaar vanaf een CO²-uitstoot kleiner dan 42 gram en zijn vanaf 140 gram uitstoot slechts 50% aftrekbaar. Voor benzinewagens zit het anders. Deze zijn 100% aftrekbaar vanaf een uitstoot van minder dan 44 gram CO², de grens voor 50% aftrekbaarheid ligt dan op 147 gram.
Wat betekent dit concreet voor mijn onderneming?
U vraagt zich misschien af wat de gevolgen nu zullen zijn voor uw bedrijf en uw wagenpark. Daarom hebben we hieronder een voorbeeld uitgewerkt, om te tonen hoeveel dit jouw onderneming kost op 5 jaar. (Het voorbeeld is uitgewerkt op basis van normaal tarief vennootschapsbelasting).
Stel, u heeft een Volvo XC60, een diesel, in uw wagenpark. Deze auto heeft een CO²-uitstoot van 136 gram.
Aanschaf 50 000
Onderhoud en herstel (5 x 750/jaar) 3 750
Verkeersbelasting (5 x 500/jaar) 2 500
Inverkeersstelling 800
Verzekering (5 x 1500/jaar) 7 500
Brandstof (5 x 2250/jaar) 11 250
—————-
75 800
Deze wagen gaat met de nieuwe regelgeving van een fiscale aftrekbaarheid van 75% naar 52%. Een verschil van 23% dus. Dit wil zeggen dat dit uw bedrijf 4 358.50 EUR extra belastingen zal kosten na 5 jaar. Dit komt dus neer op een kost van 871.70 EUR per jaar.