Phishing is een vorm van internetfraude waarbij u valse berichten ontvangt waarbij geprobeerd wordt om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen.

 

Phishing via mail

Volgens de dienst FOD economie doen er twee phishingmails de ronde:

  • De Kruispuntbank (KBO) vraagt u om uw gegevens zo spoedig mogelijk aan te passen wegens een digitalisering
  • De FOD Economie spreekt over de verwarmingspremie. De mail bevat correcte informatie over de verwarmingspremie van € 100, maar de knop of link waarop u moet klikken, voert u naar een criminele website.

Wat doe je best?

  • Klik NOOIT zomaar op een link
  • Check of de link effectief verwijst naar een website van de FOD Economie door met de muis over de link of knop te zweven, want dan kan je de URL achter de link zien
  • Twijfelt u over de echtheid van de mail, dan neemt u het best contact op met de FOD Economie zelf
  • Meld elke phishingpoging op het meldpunt · Stuur de verdachte e-mail naar verdacht@safeonweb.be
  • Verwijder de mail

Phishing via telefoon of robocalls

Een robocall is een automatisch gegenereerde telefoonoproep waarbij je een vooraf opgenomen bericht of een robotstem hoort en het keuzemenu je dan de mogelijkheid geeft om een persoon te spreken.

 

Situaties van phishing via de telefoon?

  • De beller doet zich voor als een medewerker van een vertrouwde instantie, zoals je bank, Card Stopn Itsme, overheid, …
  • De oplichter is meestal heel familiair en spreken je met je naam aan
  • Verwijzen naar een email
  • Proberen persoonlijke informatie te ontfutselen zoals rijksregisternummer, bankgegevens, ….
  • Proberen software te installeren vanop afstand
  • Oefenen druk uit om snel te handelen
  • Geven advies om je geld over te schrijven naar een “kluisrekening” of “veilige rekening” omdat er fraude zou vastgesteld zijn op je eigen rekening.

Wat doe je best?

  • Geloof niet zomaar wat iemand aan de telefoon beweert
  • Bij twijfel haak je in en contacteer je zelf de bank of de instantie die je gecontacteerd heeft
  • Hou de codes die je met je kaartlezer aanmaakt ALTIJD geheim
  • Geef NOOIT pincodes door, de bank vraagt deze nooit